Létesítményi tűzoltók találkozója a Dunaferrnél
Dunaújvárosban és Rácalmáson tartotta tavaszi találkozóját a Létesítményi Tűzoltóságok Országos Szövetsége. Ez alkalommal, április 26-27-én a Dunaferr tűzoltói voltak a házigazdák.
Közgyűléssel indították csütörtök délelőtt programjukat, ahol hét tűzoltó munkáját a Létesítményi Tűzoltó Érdemérem arany, ezüst, illetve bronz fokozatával ismerték el. Köszöntötte és megnyitotta a találkozót Szergej Kljucskin, az ISD Dunaferr Zrt. biztonsági és védelmi igazgatója. Megnyitójában elmondta, a Dunaferr tűzmegelőzését és tűzvédelmét szerződés alapján a VÉD-SZ Kft. látja el.
A Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságot Vízi Ignác tűzoltó ezredes igazgató-helyettes képviselte.
Az ország számos településéről egybegyűlt társaságnak Szirmai György Dunaferr PR főmunkatársa mutatta be előadásában a vasműt, mint teljes kohászati vertikumot. Szakmai oldalról, a létesítményi tűzoltók számára érdekes, különleges adottságokról és kihívásokról Szilasi János létesítményi tűzoltóparancsnok beszélt előadásában. Délután a hallottak mellé eleven képeket is párosíthattak a tűzoltók, amikor is a konvertert valamint a meleghengerművet meglátogatták. A technológiát mindkét gyártóműben üzem közben sikerült megtekinteni a népes csapatnak, igy a folyékony fém és melegen hengerlés látványa minden résztvevő számára különlegesnek hatott. A látogatás utolsó helyszíne a tűzoltólaktanya volt, ahol a létesítményiek eszközparkja mellett a Hesztia Kft rögtönzött termékbemutatót, és oltási bemutatót tartott.
Konferencia jelleggel folytatódott a találkozó pénteken délelőtt, Rácalmáson a Jankovich kúrián. Elsőként Hollandiában, műszaki mentésről szóló továbbképzésen szerzett tapasztalatairól tartott előadást Kis Márton Ervin, a FER Tűzoltóság Kft. algyői szolgálatvezetője. A Holmatro cég továbbképzőbázisán tölthettek el három napot. Életszerűen berendezett balesethelyszíneken kellett mentorok segítségével csapatban mentési feladatokat, amikhez a cég legújabb fejlesztésű eszközeit használhatták. Előtérbe kerültek az akkumulátoros tápegységgel működő hangtalan feszítővágók, támasztórendszerek. Gyakorolhatták az egyre elterjedőben lévő egyterű, SUV kialakítású járművekből való személymentési módszert.
A második előadásában fontos kérdéseket feszegetett Muzsnay Lajos, a miskolci Robert Bosch Energy and Body Systems Kft. létesítményi tűzoltóság szakembere. Beszélt a lítium-ion akkumulátorok sokoldalú felhasználhatóságáról. Bosch magyarországi üzemeiben kéziszerszámok, elektromos kerékpárok villanymotorjaihoz raktároz és „programoz” nagy mennyiségben a Bosch ilyen tápegységeket. Jól áttekinthető ábrákon mutatta meg az akkumulátor felépítését és sérülékenységét. Hangsúlyozta, mechanikai hatásra is robbanással, gyulladással reagálnak. Veszélyes, hogy az eseménnyel – mint ütés vagy elejtés- nem egy időben gyulladnak ki, hanem akár órákkal később. Robbanásuk pedig tűzoltás után is várható. Az akkumulátorok saját maguk készítette teszteléséről készült kisfilmekkel demonstrálta az elhangzottakat. Beszámolt a Boschnál alkalmazott különleges tárolási körülményekről, az akkumulátorok okozta tüzek oltási lehetőségeiről, megtörtént esetek tanulságairól.
Az ESKA Osztrák védőruhagyártó cég tűzoltók védőkesztyűje minősítési követelményeinek, illetve az ide vonatkozó szabványok változásairól tartott előadást Raimund Sekira úr, a FEWE Kft magyarországi értékesítőjének Feicht Ferenc ügyvezetőjének tolmácsolásában. A prezentáció az ESKA cég speciális védőkesztyűiről, gyártási folyamatáról, az alkalmazott anyagokról, valamint a minőségi tanúsítás eljárásairól szólt. Aktuális a téma, hisz idén, áprilisban lépett életbe a tűzoltók védőkesztyűinek a hő, víz és vágás állóságáról szóló, új, kötelezően betartandó szabványrendszer.
Tanulságos esetet ismertetett Stefan Ádám, a BorsodChem Zrt. létesítményi tűzoltóságának vezetője. Előadásában bemutatta a veszélyes ipari üzemet, annak települési környezetét, a gyártott és keletkezett vegyi anyagok kezelését, majd egy megtörtént eseményt ismertetett. Tervezett karbantartás időszakban, egyik üzem berendezéseinek újraindításakor, a próba üzem alatt keletkezett nem megfelelő minőségű termék, amit ideiglenesen betároltak egy tartálykonténerbe. Az anyag túlmelegedett, robbanás és tűzveszélyessé vált. Szervezett intézkedés sorozattal a létesítményi tűzoltóság szakemberei megoldották a kritikus helyzetet. A hosszadalmas beavatkozás során nemcsak a tartányban lévő anyag ismeretlen kémiai összetétele és viselkedése bonyolította a teendőket, hanem a gyár technológiájának szakemberei és a területén dolgozó külső karbantartó cégek alkalmazottaival, valamint a lakossággal való kommunikáció is. Probléma volt a hiteles információ áramlással, valamint a hiteles tájékoztatással. Megtévesztő információk kerültek ki az interneten és a médián keresztül a környező települések lakósságához, szinte percek alatt, ami pánikhangulathoz vezetett. Az üzem egy esettanulmány keretében feltárta a gyökérproblémákat és megelőző intézkedéseket hozott. Kialakították a megfelelő kommunikációs csatornákat, amiken keresztül a hitelt érdemlő információk elősegítik és meggyorsítják a beavatkozást, illetve a környezet tájékoztatása korrekt módon megtehető.
Zárásként ultrakönnyű, gyors beavatkozásra képes gépjárművek fejlesztéséről tartott előadást Dr. Pimper László. a FER Kft. ügyvezető igazgatója. Az elmúlt évben a tűzoltóság szakembergárdája egy önálló beavatkozásra képes, B kategóriás gépkocsi megépítésén dolgozott, amely képes felszerelést és vizet is szállítani. Bemutatta, az alapjármű kiválasztásának folyamatát. Átgondolt, mégis egyszerűnek tűnő műszaki megoldással dobozos kisárúszállítóba helyeztek el víztartályt, kismotorfecskendőt, és más, tűzoltáshoz szükséges felszereléseket. Mind bekerülési, mind üzemeltetési költsége alacsony, miközben gyors reagálásra képes kisebb tűzeseteknél. Jól vizsgáztak a már elkészült járművek. Az utoljára fejlesztett autóba már hatszázötven literes víztartály került és gyakorlatilag egy kisebb gépjárműfecskendő málhafelszerelése. Az így kialakított jármű költséghatékony megoldást, komoly beavatkozási erőt jelenthet az önkéntes tűzoltóságainak is. Elektromos gépjármű fejlesztésétben látja a jövőt Dr. Pimper László, miután a létesítményi tűzoltók járművei havonta alig tesznek meg kétszáz kilométernél többet.
Élénk beszélgetés követte az előadásokat, érzékeltetve a létesítményi tűzoltóságok hasonló feladatait, illetve kihívásait.